marți, 21 octombrie 2008

American drim

Totul a inceput cu un vis. O, da visul american. Libertate inainte de toate, pana si aerul e acolo perceput ca rarefiat. Mai putin dens, deci miscarile sunt lejere, viata usoara, cainii cu covrigi in coada.Visul american: poti face ce vrei, cand vrei, cum vrei...libertate!
Si visul s-a materializat in cat se poate de pamanteana loteria a vizelor...american green card cu nuante de magazine doldora de produse "made in china", mancare ieftina si buna,si o atitudine de permanenta fronda..."sunt in america".Deci acum am inceput sa exist.
Eu n-as juca la loteria asta a vizelor din mandria prost inteleasa a unei persoane neobisnuite cu cersetoria si curvasaraia dusa pana la principiu de viata.
Dar visul american isi continua drumul impasibil, sub protectia a nenumarati inadaptati locali, care ar fi in stare sa ridice acest "american drim" mai presus de insasi existenta lor.
Si vreau sa va relatez urmatoarele: persoana x vine in Romania. In concediu sa-si viziteze rudele: mama, tata, sora, nepotul cumnatul. Imediat, un zvon energizant incepe sa vuiasca. A venit! E aici!
- Cine a venit si de unde? Din America?
- Din America?, wow...si ochii i se umplura de sclipiri admirative,iar mintea incepe sa debiteze dorinte de libertate...american drim
Pentru ca persoana x n-a avut in incotro, s-a cazat la mine in casa. In clipa aceea am inceput sa traiesc jena nationala a ipocriziei extreme: persoane care nu o inghit pe x au devenit brusc si iremediabil, incredibil de interesati de ea.
Fraze, expresii ca: "si ia mai povesteste-ne tu x ...cum e in america " azi, maine, iar voma ma acoperea tot mai mult. Am inceput sa urasc persoana x. Mi-am dat seama ca e minunata de-si poate tine voma in gat.
Si iarasi suna telefeonul...alta persoana de care eu n-am mai auzit de 6 ani sau mai mult...aceeasi intrebare gretoasa"...cum e in america". O privesc in ochi amuzat iar ea imi intelege ironia.
Imi tranteste un "du-te dracului cumni si mai pune un pic de coniac".
In sfarsit, fiind sofer licentiat pentru a plimba vipuri de pe alte meleaguri, o plimb peste tot, ca pe chivotul de aur. Lumea prosternata, doritoare s-o atinga...ma pufenste rasul si ma duc sa-mi cumpar o sticla de suc.Ma uit in jur si realizez: din cel mai sudic oras al tarii a plecat visul american, din patul de pamant si rogojina saraciei si a obidei. Din loess-ul ce vara e prezent peste tot si miroase a porumb, iar iarna e cel mai antipatic noroi posibil.
Iar oamenii aia se uita fascinati la persoana x...america...

Un comentariu:

Sorana spunea...

"Fatarnicia este un omagiu pe care viciul il aduce virtutii!"...cica asa a spus unul cu capul in colturi si sa mor daca nu ii dau dreptate:))))